Hoofdstuk 17
HET DRIEVOUDIG GELOOF
DE DRIE TYPEN VAN GELOOF
5-6.
Degenen die ernstige onthoudingen naleven en boete doen welke niet in
de Schriften worden aanbevolen en dit uit trots, geldingsdrang, lust en
gehechtheid, die door hartstocht gedreven worden en zowel hun lichaamsorganen
als de Superziel die in ze woont martelen, dienen beschouwd te worden als
demonen.
DE DRIE TYPEN VAN NAASTENLIEFDE
In de Upanishads, genaamd de heilige Bhagavad Gîtâ, in de
wetenschap van de Allerhoogste Geest, in het boek van devotie, in de
samenspraak tussen Sri
Kŗşna
en Arjuna, staat aldus het zeventiende hoofdstuk, genaamd “Het Drievoudig Geloof ”.
[1] Sastra-vidhim: de regelen der Schrift.
[2] Sattvam: in goedheid. Sattva: harmonie, evenwichtigheid, inzicht; een van de drie gunas, het vermogen om te zien en waar te nemen.
[3] Rajah: in hartstocht.
[4] Tamah: onwetendheid.
[5] Men
kan in elke inspanning succes boeken indien men in een vaste beslissing
volhardt (MB 12.153.116). Een persoon die met een gezuiverd gemoed om het even
wat begeert, hij ontvangt de voorwerpen. (MuU 3.01.10). De doener van goede
werken wordt goed, en de doener van het slechte wordt slecht. Men wordt
deugdzaam door deugdelijke daden, en verdorvenheid door gelijke daden (BrU 4.04.05). Men wordt datgene men steeds sterk in
gedachten houdt; wat de motieven ook mogen zijn, zoals ontzag, vrees,
jaloersheid, liefde of zelfs haat (BP 11.09.22) Men ontvangt steeds waar men er
naar uitkijkt – bewust of onbewust. De gedachten (het denken) leiden tot
handelen, handelen wordt vlug een gewoonte, en de gewoonte leidt tot succes wat
de inspanning ook zijn mag, als door een passie gedreven. Wordt gepassioneerd
in hetgeen ge wilt bereiken. Passie ontwaakt slapende
krachten in ons.
Wij zijn de producten van onze eigen gedachten en begeerten, ook onze eigen architect. Gedachten bouwt onze toekomst. Wij worden hetgeen wij denken. Er is een grote kracht in onze gedachten om negatieve en positieve energie rondom naar ons te trekken. Waar een wil is, is ook een weg. We zouden edele gedachten moeten herbergen, daar gedachten daden voorafgaan. De gedachten controleren onze fysische, mentale, financiële, zowel als onze geestelijke welzijn. Laat nooit eender welke negatieve gedachte of twijfel indringen. Alhoewel we heel veel kracht ter onze beschikking hebben, toch de ironie dat wij falen deze te gebruiken. Indien men het gewenste niet verkrijgt, is men voor geen honderd percent toegewijd. Men is de oorzaak van al hetgeen ons voorkomt. Men kan het beste van het leven niet verlangen, wanneer we zelf ons best niet doen. Succes is bereikt langs een reeks goede voorziene stappen die traag en met volharding zijn ondernomen. Stephen Covey zei: “De beste manier om uw toekomst te voorspellen is deze te creëren.” Elke grote succesvolle daad was vroeger als onmogelijk geacht. Onderschat nooit de potentiële mogelijkheden en de kracht van de menselijke geest en gemoed. Vele boeken werden geschreven en gemotiveerde programma’s ontwikkeld voor de praktische toepassing van deze krachtige en eenvoudige Gîtâ mantra.
(Dr. Ramananda Prasad)
[6] Natuurgeesten.
[7] De zuiverheid van het gemoed is het gevolg van zuiverheid van voeding. De Waarheid wordt aan een zuiver gemoed openbaart. Men wordt van alle slavernij bevrijdt na de Waarheid te hebben aangenomen (ChU 7.26.02). Gokken, intoxicatie, onwettige seksuele relaties, en vlees eten is een natuurlijke negatieve neiging van de menselijke wezens, maar zich van deze vier activiteiten distantiëren is waarlijk goddelijk. Men moet deze vier zonde pilaren trachten te vermijden (BP.1.17.38). Zich onthouden van vlees eten is vergelijkbaar met het verrichten van honderd heilige offers (MS 5.53-56).
(Dr. Ramananda Prasad)
[8] Een geestelijke discipline of offer is niet compleet zonder een
mantra, en een mantra is niet volledig zonder geestelijke discipline (DB
7.35.60). (Dr. Ramananda Prasad)
[9] Of, ‘strengheid’. Het woord ‘boetedoening” wordt in vertalingen ook veel gebruikt, en staat voor ‘ascese’.
[10] Vertaald naar R.P.: “The worship of celestial
controllers, the priest, guru, and the wise; purity, honesty, celibacy, and
non-violence; these are said to be the austerity of deed.” (17.14)
[11]
Geweldloosheid, waarheid, vergiffenis, vriendelijkheid, de controle van het
gemoed en de zinnen worden door de wijze als ascese beschouwd (MB 12.79.18). Er
kan geen zuiverheid van woorden en daden zijn, zonder zuiverheid in gedachten. (Dr Ramananda Prasad)
[12] Brahman.
[13] Anders vertaalt: “Sedert het begin der schepping zijn de drie lettergrepen ‘Aum Tat Sat’ gebruikt om de Verhevene Absolute Waarheid aan te duiden. Ze werden door de Brahmanas tijdens het reciteren van Vedische gezangen en tijdens offerrituelen ten gehore gebracht om de Verhevene voldoening te schenken.”
[14] Betekent ‘tat’,
uitgesproken ‘dat’.
[15] Vertaald naar R.P.: “The seekers of salvation
perform various types of sacrifice, charity, and austerity by uttering,
"He is all" without seeking a reward.” (17.25)
[16] “Sat”.
[17] Vertaald naar R.P.: “The word
"Truth" is used in the sense of Reality and goodness. The word Truth
is also used for an auspicious act, O Arjuna.” (17.26)
[18] Vertaald naar R.P.: “Faith in sacrifice, charity, and austerity is also called Truth. The selfless service for the sake of the Supreme is verily termed as Truth.” (17.27)
[19] “Geloof en vertrouwen” is identiek daar het ene niet zonder het andere gaat.
[20] Vertaald naar R.P.: “Whatever is done without faith ¾ whether it is sacrifice, charity, austerity, or any other act ¾ is useless. It has no value here or hereafter, O Arjuna.” (17.28)